Pneumatyka i jej znaczenie w konstrukcji maszyn rolniczych

0
47
Brake disc of a truck and air suspension balloon.
Na pewno każdy chociaż raz spotkał się z terminem „pneumatyka”. Chociaż brzmi dość tajemniczo, to warto wiedzieć, że układy pneumatyczne otaczają każdego z nas. Spotykane są w domach, autobusach, ciężarówkach czy pojazdach rolniczych. Jakie znaczenie ma pneumatyka w konstrukcji maszyn rolniczych? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w naszym artykule.

Czym jest pneumatyka?

Pneumatyka jest dziedziną nauki, w której tematem pracy jest sprężone powietrze lub gazy. Wykorzystywane są w procesach produkcji do wytwarzania różnych elementów czy też samej obsługi maszyn. Zatem podstawowym zadaniem pneumatyki jest wykorzystanie sprężonego powietrza do wykonania określonej pracy. Układy pneumatyczne sterują przepływem sprężonego powietrza, aby napędzić do pracy urządzenia, podzespoły i inne układy. Składają się z wielu elementów, między innymi sprężarki, tłoków czy zbiorników powietrza. Mogą współpracować z wszelkiego rodzaju zaworami, cylindrami, pompami lub podzespołami, które do napędzenia potrzebują sprężonego powietrza.

W jaki sposób funkcjonują układy pneumatyczne? Głównym elementem jest sprężarka, którą zazwyczaj napędza silnik. Jej główną funkcją jest zasysanie, sprężanie i tłoczenie powietrza. Później trafia ono do odolejacza, regulatora ciśnienia, zbiornika, zaworów oraz złącza instalacji pneumatycznej. Do połączenia wszystkich elementów służą przewody stalowe lub tekalonowe. Układy pneumatyczne znajdują się w większości maszyn i urządzeń. Mowa tutaj nie tylko o pojazdach samochodowych czy maszynach rolniczych, ale również ekspresy do kawy, automatyczne drzwi do autobusu, młoty budowlane, a nawet ekspresy do kawy. Pneumatyka obecna jest w niemal każdej dziedzinie życia.

Układy pneumatyczne w maszynach rolniczych

Jedne z podstawowych części do ciągników Massey Ferguson, Fends, Claas, Chellenger i innych to elementy pneumatyczne. Jakie są poszczególne elementy układu pneumatycznego w maszynach rolniczych?

  1. Filtr powietrza – pierwszy element układu pneumatycznego, który ma za zadanie oczyszczenie powietrza przed dostaniem się go do dalszych elementów instalacji.
  2. Sprężarka – serce układu pneumatycznego, które zbudowane jest z obudowy, cylindra, tłoka, głowicy z zaworami i wału wykorbinowego. Napędzana jest kołem pasowym. Zasysa, spręża i tłoczy powietrze dalej.
  3. Odolejacz powietrza – kolejny element układu pneumatycznego, który połączony jest z obudową filtra powietrza. Filtr oczyszczający powietrze może być niewystarczający. Odolejacz usuwa olej zawarty w medium roboczym.
  4. Zawór regulacji ciśnienia – odpowiada za utrzymanie w układzie pneumatycznym stałego ciśnienia.
  5. Zbiornik powietrza – przechowuje sprężone powietrze, które jest wykorzystywane dalej na przykład do hamulców przyczepy.
  6. Zawór hamulcowy – połączony jest z pedałem hamulca w ciągniku, po wciśnięciu którego zawór otwiera się i umożliwia dostarczenie sprężonego powietrza do dalszych elementów.
  7. Złącze przewodów – ostatni element układu pneumatycznego, który służy do sprawnego przełączania instalacji

Znaczenie pneumatyki

Jakie znaczenie ma pneumatyka w nowoczesnej inżynierii? Z urządzeń wykorzystujących układy pneumatyczne korzysta się obecnie praktycznie wszędzie. Sprężarki, klucze pneumatyczne, zawiasy w meblach to tylko jedne z wielu elementów wykorzystujących tę dziedzinę nauki. Jak mówi specjalista ze sklepu Agropol24 – sklep z częściami rolniczymi:

Pneumatyka swoją ogromną popularność zawdzięcza wielu realnym korzyściom wynikających z jej stosowania i możliwości wprowadzenia jej do wielu dziedzin życia. Przede wszystkim sprężone powietrze jest powszechnie dostępnym medium roboczym i brak jest kosztów jego pozyskania. Na rynku dostępne są różnego rodzaju sprężarki i kompresory, więc uzyskanie sprężonego powietrza jest stosunkowo proste w każdym układzie. Samo powietrze jest ekologicznym, czystym i niewyczerpalnym medium. Po skończonej pracy wraca do atmosfery.

Oprócz tego sprężone powietrze ma małą lepkość i niski opór przepływu, dzięki czemu umożliwia konstruowanie maszyn o bardzo dużych prędkościach. Pozwala tworzyć duże, długie i skomplikowane układy, ponieważ można je przesyłać na duże odległości, a nawet magazynować w zbiornikach ciśnieniowych. Parametry siłowników pneumatycznych, tj. prędkość liniowa wysuwu tłoczyska, prędkość obrotowa w napędach obrotowych, siła i moment działania, mogą być dowolnie i bezstopniowo regulowane.

Czy pneumatyka często się psuje?

Układ pneumatyki uchodzi za bardzo trwały i niezawodny. Szczególnie jeśli rolnik wybiera niezawodne i sprawdzone oryginalne lub wysokiej jakości zamienne części Fendt, MF, Claas, Renault czy Valtra. Elementy instalacji są tanie w eksploatacji i mogą pracować podczas skrajnie niskich oraz wysokich temperatur. W całym układzie najczęściej usterki dotykają sprężarki, szczególnie zużywa się tłok, cylinder lub zaworki. Wiąże się to z mało kosztowną wymianą zużytych elementów. Innym powodem nieprawidłowej pracy sprężarki jest zapchanie filtra powietrza. Wystarczy go umyć lub wyczyścić. Oprócz powyższych może to być również wypracowana główka korbowodu, luzy na łożyskach, zużyte pierścienie tłokowe czy korozja metalowych przewodów. Większość problemów z układem pneumatycznym to standardowe uszkodzenie części w wyniku ich zużycia.